Wat zijn de grootste oorzaken van stress?

Factsheet: Stress op de werkvloer download

Corona virus

Wij doen er alles aan om een gezonde omgeving voor onze cliënten en  psychologen te bieden op de vestigingen van HSK. Kunnen of willen cliënten niet naar een vestiging komen, dan behandelen wij telefonisch of online via beeldbellen. Misschien is dat even wennen voor cliënten maar gelukkig heeft HSK hier goede ervaring mee.

Lees meer over behandelen op afstand

Extra psychische ondersteuning

Wij willen u als werkgever en uw medewerkers extra ondersteunen waar mogelijk in deze ingewikkelde tijd. We merken dat medewerkers soms onzekerheden, angsten of stress kunnen ervaren in deze coronacrisis, waarin aangepast werk of thuiswerken opeens heel gewoon is geworden. Een psychische supportlijn of Mental Check-in kan dan helpen.

Lees meer over de psychische supportlijn
HomeNieuws6 tips om rustig te blijven

6 tips om rustig te blijven

Het zijn spannende tijden voor iedereen. We kunnen ons voorstellen dat het nieuws over Corona en de gevolgen ervan onrust of stress opleveren. U kunt hier zelf ook iets aan doen. Onze psychologe Kyra schreef 6 tips om rustig te blijven (inclusief audiofragmenten met ontspanningsoefeningen)  >>

1. Kies 1 of 2 momenten op de dag uit waarop je het Corona nieuws bekijkt en focus je daarbuiten op andere dingen. Je hoeft niet je kop in het zand te steken, maar door de hele dag de livestream te volgen wordt onrust steeds geactiveerd, waardoor je onvoldoende kunt herstellen na een stressreactie. Dit kost veel energie en kan zorgen voor een aanhoudend gejaagd en angstig gevoel.

2. Breng in kaart wat je wél kunt beïnvloeden (sociaal contact, hygiëne, lichaamsbeweging…) en sta erbij stil dat je doet wat je kan en dat dat goed is.

3. Plan afgebakende (bv. 30 minuten) tijd in om de zaken die je niet kunt beïnvloeden, maar wel door je hoofd blijven spoken van je af te schrijven. Het is goed om piekergedachten uit je hoofd, op papier te zetten, al is het maar om je hoofd te ventileren. En misschien staan er wel piekergedachten tussen die op basis van feitelijke informatie doorgestreept kunnen worden, gerelativeerd of uitgesteld tot áls het onderwerp eventueel aan de orde komt en je oplossingsgericht en actief te werk kunt gaan. Kies voor na het schrijven een activiteit om je zinnen te verzetten, om actief even afstand te nemen van het onderwerp.

4. Uit je hoofd, in je lijf! Kies activiteiten waarbij je fysiek bezig bent, zodat je aandacht van je hoofd, gedachten en emoties naar je lijf wordt verlegd. Denk aan sporten, de afwas met de hand doen, iets creatiefs (knutselen, kleien, kleuren, schilderen), in de tuin werken of een legpuzzel maken (de puzzelstukjes door je vingers laten gaan, met aandacht bezig zijn met welk stukje waar past is actief en ontspannend tegelijk!).

5. Zoek manieren om ondanks de afstand die nodig is uit voorzorg in contact met elkaar te blijven. Je staat niet alleen! Zoek via (beeld)bellen en tekstberichten de verbondenheid met elkaar op. Deel je zorgen, maar ook helpende quotes of gedachten en leuke dingen, om elkaar erdoorheen te slepen.

6. Vanuit HSK hebben wij ook nog ontspanningsoefeningen. Deze kunnen voor iedereen van pas komen. Klik hier

Psycholoog Leiden
GZ- Psycholoog  / Kyra