Wat zijn de grootste oorzaken van stress?

Factsheet: Stress op de werkvloer download

Corona virus

Wij doen er alles aan om een gezonde omgeving voor onze cliënten en  psychologen te bieden op de vestigingen van HSK. Kunnen of willen cliënten niet naar een vestiging komen, dan behandelen wij telefonisch of online via beeldbellen. Misschien is dat even wennen voor cliënten maar gelukkig heeft HSK hier goede ervaring mee.

Lees meer over behandelen op afstand

Extra psychische ondersteuning

Wij willen u als werkgever en uw medewerkers extra ondersteunen waar mogelijk in deze ingewikkelde tijd. We merken dat medewerkers soms onzekerheden, angsten of stress kunnen ervaren in deze coronacrisis, waarin aangepast werk of thuiswerken opeens heel gewoon is geworden. Een psychische supportlijn of Mental Check-in kan dan helpen.

Lees meer over de psychische supportlijn
HomeNieuwsCliënten sneller en beter geholpen door vernieuwde intake HSK

Cliënten sneller en beter geholpen door vernieuwde intake HSK

HSK heeft een nieuwe werkwijze ontwikkeld voor de intake van cliënten die een beroep doen op de GGZ. In de gekozen aanpak, waarbij ‘hybride diagnostiek’ wordt toegepast, worden cliënten sneller en doelgerichter beoordeeld. Daardoor is in één keer duidelijk of ze naar de juiste GGZ-zorg zijn doorverwezen.

In de aanpak van HSK maakt het niet uit of een cliënt is doorverwezen naar een zorgverlener voor basis-GGZ of specialistische GGZ, of andersom. Tijdens de HSK-intake wordt op een zelfde manier getoetst. Aan het einde is meteen duidelijk of ze goed zijn doorverwezen, of dat andere zorg beter bij hun herstelvraag past. Dit voorkomt dubbele intakes en dat is fijner voor de cliënt, zorgt voor kortere wachttijden, minder inzet van personeel en lagere kosten. Gemiddeld kan met deze aanpak 10 procent worden bespaard op tijd en geld voor de inzet van zorgverleners tijdens het intakeproces.

Zorgverzekeraar VGZ heeft deze werkwijze van HSK getoetst op diverse aspecten van zinnige zorg: zorg die beter is voor de cliënt, gebaseerd is op ideeën van zorgverleners en leidt tot de inzet van minder geld of menskracht. De hybride diagnostiek heeft aantoonbaar voordelen en is daarom opgenomen als good practice in het GGZ-zorginkoopbeleid van VGZ. Op deze manier is de kans groot dat de aanpak sneller wordt overgenomen door andere aanbieders.

Innovatiemanager Carmen Caspers van VGZ: “HSK laat met deze good practice zien dat een andere manier van diagnostiek in de GGZ veel dubbel werk kan voorkomen en er voor zorgt dat cliënten sneller op de juiste manier geholpen worden. Wij hopen dat veel andere aanbieders deze procesinnovatie zullen overnemen. Dat is fijner voor cliënten en levert tegelijkertijd een bijdrage aan een groot probleem in de GGZ: de hoge werkdruk én de lange wachttijden. HSK zet met deze werkwijze de cliënt op de eerste plaats.”

Meer weten? Bekijk de Hybride Diagnostiek – Infographic