#velegezichten

"Ik zou het van harte toejuichen als heel BV Nederland meer gaat sturen op preventie."

Nadieh, accountmanager HSK

Voor mentale gezondheid bestaat er niet één recept

Organisaties zetten vooral mentale hulp in zodra overbelaste medewerkers uitvallen, maar hun aandacht voor preventie van psychische klachten groeit. Bemoedigend, vindt Nadieh van Duijvenbode (32), accountmanager bij HSK. ‘Want juist met mentale check-ups, coaching of workshops om jezelf te versterken, kun je crisissituaties goed voorkomen.’

‘De exacte oorzaak vind ik moeilijk te benoemen, maar mensen voelen zich duidelijk meer belast tegenwoordig. Nog los van de coronacrisis, vraagt de maatschappij veel van ons; de wereld lijkt permanent in verandering en daarin moeten we mee. Dat geldt ook voor ons werk en bovendien hebben we zelf veel wensen: een afwisselende baan, een fijn huis, een geanimeerd sociaal leven, van betekenis zijn; ons lijstje is lang en daarmee stellen we onze belastbaarheid op de proef. Meer dan ooit, is mentaal in balans blijven een uitdaging. Hoe fantastisch zou het dan zijn als we regelmatig bij onszelf kunnen nagaan: “hoe gaat het eigenlijk met mij?”, “ben ik tevreden met mijn leven?”, “waar wil ik heen?” Hoe beter we onszelf kennen, hoe beter we kunnen inspelen op alle druk die we voelen. Want – en dat benadruk ik in de gesprekken met organisaties die HSK inschakelen – voor mentale gezondheid bestaat er niet één recept. Waar mensen van uit balans raken en van opveren, is zo persoonlijk. Het is een kwestie van bewust ervaren, zodat je stresssignalen tijdig leert opmerken en ontdekt wat je nodig hebt voor je herstel.’

“Zo vanzelfsprekend als we voor controle naar de tandarts gaan, zo raar lijken we het te vinden om een keer per jaar een mentale check-up te laten doen.” – Nadieh

Raar

‘Helaas schiet die zelfreflectie er in de waan van de dag snel bij in. Mensen nemen er de rust niet voor of deinzen ervoor terug om er hulp bij in te schakelen. Zo vanzelfsprekend als we voor controle naar de tandarts gaan, zo raar lijken we het te vinden om een keer per jaar een mentale check-up te laten doen. Zonde vind ik dat, want er valt veel leed mee te voorkomen. Volgens onderzoek krijgt 40 procent van de Nederlanders in hun leven te maken met psychische klachten. Van depressie tot burn-out: allemaal kan het ons overkomen. Waarom zou je dat dan niet vóór willen zijn?’

Eerder

‘Onze HSK-psychologen worden het meest ingezet wanneer het echt mis is met medewerkers en zij tijdelijk niet meer kunnen werken. Gelukkig merk ik ook dat steeds meer organisaties het belang van preventie inzien. Om hun zelfinzicht en weerbaarheid te vergroten, bieden zij medewerkers bijvoorbeeld onze mentale check-ups, coaching of workshops over stress en veerkracht aan. En stimuleren hen om eerder hulp in te schakelen. Zelfs nu in coronatijd, waarin logischerwijze de behandeling van acute mentale crises de prioriteit heeft. Zo heeft een ziekenhuis ons gevraagd om de mentale conditie van de medewerkers te onderzoeken: hoe staan zij ervoor? Welke spanning en werkdruk ervaren zij en wat is hun herstelbehoefte? Afhankelijk van de uitkomsten krijgen medewerkers zo nodig extra begeleiding. Met als doel dat zij goed in hun vel zitten en tijdens nieuwe coronagolven de hoge druk aankunnen.’

Taboe laten varen

‘Wanneer ik HR-managers en bedrijfsartsen spreek, hoor ik geregeld hoe mentale begeleiding de inzetbaarheid van medewerkers vergroot. Ik zou het van harte toejuichen als heel BV Nederland het taboe erop laat varen en meer gaat sturen op preventie. Moeilijk punt is natuurlijk de aantoonbaarheid van de interventies: leveren de inspanningen daadwerkelijk wat op? Dat is een cruciale vraag, die nog moeilijk met klinkende cijfers te beantwoorden is. HSK maakt er een punt van om evidence based te werken; bij onze behandelingen gericht op herstel kunnen we dat als de beste, omdat er zoveel relevante onderzoeksresultaten zijn. Bij preventie ligt dat anders; dat is een relatief nieuw terrein, waar we werken volgens best practices. De ervaringen van medewerkers en organisaties zijn bevredigend. Zo blijkt uit recent onderzoek dat vijf preventieve gesprekken voor medewerkers met lichte psychische klachten een positief effect heeft op de mentale gezondheid en uitval voorkomt.’

Credits:

Interview en tekst: Teus Lebbing
Fotografie: Malou van Breevoort

Wilt u weten wat HSK voor uw organisatie kan betekenen? Nadieh adviseert u graag.

E-mail: n.vanduijvenbode@hsk.nl
Telefoon: 06 – 13 12 72 18